Tuesday, May 12, 2009

what i say about credit card?

i lurve credit card... LURVE it so badly and saya rasa saya boleh mengalami kemurungan melampau sekiranya bank merampas credit card saya. credit card adalah my 2nd baby after hafiz. *wink!* i call my credit card as ka-ching! remember the ka-ching song by sape ntah penyanyi pompuan tu? saya memang setia. sebab itu saya hanya memliki satu credit card walaupun byk kali digoda oleh bank-bank durjana itu dgn menawarkan credit card tambahan kpd saya. (oh!!i'm eyeing the credit card from xxx bank which the credit card can be customized and you can put any picture on it! i was thinking of nak letak hafiz & my parent pic so i akan rasa guilty apabila menggunakannya...ehehee..but i terfikir gak, nak avoid rasa guilty ni for sure i akan terbalikkan credit card tu so tak nampak muka dieorg). I was dreaming to use credit card dr zaman belajar lagi. oh, saya bukan dari keluarga kaya riban yg mana ayahanda saya dgn sesuka hati ingin memberi card credit kpd saya utk digunakan. Saya hanya dibenarkan nak guna credit card ayahanda tercinta pun time nak beli tiket flight airasia ketika pulang bercuti (ayah just bg number, bukan physically the whole card okay!). Everytime tgk org swipe itu kad ketika membeli barang, mata saya akan bersinar-sinar seperti melihat diamond sebesar bola sepak. saya akan terus terpukau melihat keajaiban plastik itu kerana dgn hanya plastik dan chip pada kad itu, we can buy almost everything (bergantung pada limit anda!) i still remember the day i receive my very first credit card. i still remember my trembling hand time keluarkan credit card itu dari envelope.. i rasakan dunia ini ana yg punya!! oh shit! nama saya didalam credit card adalah ALMI HAZWANI. oh, saya tlh bertukar nama! then i pergi ke bank semula, inform them nama saya telah salah pada kad. incik banker : oh, kalau mcm tu pulangkan semula dalam seminggu dua kami issue new card pada cik. saya : seminggu dua? (oh! saya tak sanggup, tanpa kad sapa lah saya!) oh, takpe la. ALMI should be fine. cute je pun nama tu kan? incik banker : ha`ah..tak effect pun kalau salah type nama. saya : (mesti incik banker ni pun malas nak layan) Saya tak sanggup berpisah dgn credit card saya. oh tidak! 2days after dapat the card, saya telah menodai card saya dgn shop di Esprit. ya! my1st purchase using my card. I know..i know.. using credit card bukanlah sesuatu habit yg bgs..its really bad habit as u can addicted and too rely on this piece of card. tapi jgn lupa ia juga sgt convenience!! malas nak beratur panjang kat ATM machine? takut bila keluar cash byk2 nanti akan dirompak/diragut? card credit adalah jawapannya!!! weee...jawapan mudah kepada ibubapa & incik boyfren sekiranya mereka melarang penggunaan card anda "i need to use card coz sekarang kan kes ragut meningkat. tak payah bawak handbag or wallet, masukkan aje card dlm poket " bernas tak alasan ni? Tapi those yg pki card tu beringat la gak. Even though saya ni pengguna card credit yg tegar, tp before i purchase something i akan fikir whether i mampu to afford it (ada duit tak lagi dlm bank nak bayar credit card). after tambah, tolak darab & bahagi baru la saya swipe. Another good habit? credit card transaction akan appear dalam your account dalam 2-3days after you swipe, so kalau ada duit/budget saya akan straight away terus do the payment. unless, i betul2 takde cash dah dlm account or kalau i bayar then i akan kebulor sehingga dapat gaji then only i akan bayar sebaik sahaja dpt gaji. and the best thing about credit card? anda dpt point setiap kali menggunakannya!!! cuma, shopping using blog je tak leh accept credit card and kena do the cash trasfer. susah! kpd blog2 shopping online, pls accept credit card. ini akan mengencangkan lagi business anda2 semua kerana wanita seperti saya sgt impulsive ketika membeli barang secara online (compare di kedai) so kami akan tend swipe without thinking twice. eheheheh... p/s: credit card incik hafiz juga bersama saya!!! digunakan ketika kecemasan. pp/s: define kecemasan please!! for me kecemasan adalah apabila anda baru sedar anda tidak mempunyai tops berwarna violet or shuz berwarna lilac.

5 comments:

budak cari hari said... [Reply to comment]

owhhh.entry yg sgt true-to-your-heart!

yang benar,
saya yang sedang menanti saat memiliki credit card sendiri.

=p

annetize said... [Reply to comment]

bahaya bahaya! tp bagus juak! len kali chia mek org make kredit card berjasa ko ya! ahhaa

Azzwaa said... [Reply to comment]

*pengsan* haku mendengar confession dari true-cc-lover..

kalah footballer fanatic and chenta laila majnun oi...

(*tolong kipas cik apiz dr jauh*)

LOL

.:Mrs Hafiz:. said... [Reply to comment]

sya : Remember kite kat watson and saw this girl nama baiti ape swipe her card? saya sgt cemburu di kala itu!

Anne: Chia ktk org pakei credit card? if only Pelita or mamak lain terima credit card aku sik lalek. ahahha...

Azu : hanya cik hafiz memahami isi hati ini azwa. anda tlh mendptkn cc anda? ayuh terpengaruh la dgn saya!!

budak cari hari said... [Reply to comment]

owh yeah.sangat cemburu juga okay?
tapi takpe.ur time has come.
wait for mine pulak.haha.

p/s:tp takdelah nak swipe sesuka hati.ni swipe kena fikir panjang punya.

 

Template Design By:
SkinCorner